حذف تعرفه های وارداتی راهکارتنظیم بازار

احمد کیمیایی می گوید: با رایزنی های بین بخش خصوصی و دولت تصمیماتی اتخاذ شد که دولت برای تنظیم بازار داخلی به جای ممنوعیت های صادراتی بیشتر از ابزار تعرفه های وارداتی استفاده کند؛ برای کاهش قیمت ها در بازار داخلی در وهله اول تعرفه های وارداتی را کاهش دهد.

احمد کیمیایی عضو اتاق بازرگانی تهران در مصاحبه با خبرنگار اگزیم نیوز عنوان کرد: بعد از خروج آمریکا از قرارداد برجام محدودیت ها و تحریم های گسترده ای برای تجارت خارجی کشور ایجاد شد، دولت ایران به تعبیری برای اینکه بازار داخل را کنترل کند گاهی اوقات با ممنوعیت های صادراتی، عرضه کالاها در بازار داخلی را افزایش می دهد و به اصطلاح تنظیم بازار می کند. البته در شش ماه گذشته به ندرت با ممنوعیت های صادراتی مواجه بوده ایم.

این عضو اتاق بازرگانی به اشاره به ابزار تعرفه ها به عنوان راهکاری برای تنظیم بازار، گفت: با رایزنی های بین بخش خصوصی و دستگاه های دولتی تصمیماتی اتخاذ شد که دولت برای تنظیم بازار داخلی به جای ممنوعیت های صادراتی بیشتر از ابزار تعرفه های وارداتی استفاده کند، یعنی برای کاهش قیمت ها در بازار داخلی در وهله اول تعرفه های وارداتی را کاهش دهد؛ زیرا برخی از شرکت های خصوصی با طرف های تجاری شان قراردادهای شش ماهه و یک ساله می بندند و با ایجاد محدودیت های صادراتی از اجرای تعهداتشان باز می مانند که موجب ضربه خوردن  اعتماد به بازرگانان ایرانی می شود.

وی در ادامه ضعف های شبکه توزیع را یکی از اصلی ترین دلایل افزایش قیمت ها در بازار داخلی دانست و گفت: شبکه توزیع در ایران همواره با نقطه مطلوبش فاصله زیادی داشته است و ما تقریبا برای همه محصولات اعم از صنعتی، کشاورزی، معدنی و غذایی می بینیم که از مبدا تولید تا زمانی که به دست مصرف کننده  می رسد قیمتش چند برابر می شود.

کیمیایی در ادامه افزود: می توان با تدابیری از قبیل گسترش فعالیت فروشگاه های زنجیره ای، فصلی دست واسطه ها را از کنترل بازارها بویژه بازار مواد غذایی و مصرفی خانواده ها کوتاه کنند، بهتر در تمام ماه های سال در شرایط تحریمی فعلی چنین نمایشگاه های در دستور کار دولت باشد، البته من با اینکه کلا هیچ واسطه ای نباشد و از تولید به مصرف هم موافق نیستم طبیعی است که سیستم توزیع در کشور ما باید از تولیدکننده تا مصرف کننده نهایی وجود داشته باشد ولی مشکل اصلی کشورما تعداد زیاد واسطه های چندگانه و فاصله زیاد بین تولیدکننده و مصرف کننده است.

کد خبر 32526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 3 =